صفحات صبحگاهی، عادتی ساده با نتایجی شگفت‌آور

صفحات صبحگاهی، عادتی ساده با نتایجی شگفت‌آور

صفحات صبحگاهی، عادتی ساده با نتایجی شگفت‌آور

 

صفحات صبحگاهی برای هر کس که بخواهد زندگی خلاقی داشته باشد، مؤثر واقع خواهد شد.

صفحات صبحگاهی به ما احساس امنیت می‌دهند، امنیت کافی برای خطر کردن. «جولیا کامرون»

 

اولین بار صفحات صبحگاهی را از زبان شاهین کلانتری شنیدم.

خوب یادم هست که چقدر برنوشتن صفحات صبحگاهی اصرار می‌کرد.

راستش را بخواهید در ابتدا این کار را تمرینی برای نویسندگی می‌دانستم. با خود می‌گفتم این هم مثل دیگر تمرین‌ها است. ماجرا ازآنجا آغاز شد که شروع به نوشتن کردم.

 

روش نوشتن صفحات صبحگاهی:

دفتر یا سررسیدی تهیه کنید. هرروز صبح به‌محض بیدار شدن باید بنویسید ولی این نوشتن با بقیهٔ نوشتن‌ها تفاوت دارد. هنگام نوشتن صفحات صبحگاهی نباید به موضوع خاصی فکر کنید. قلم را روی کاغذ بگذارید و فقط بنویسید. هرچه همان لحظه در ذهنتان می‌آید بنویسید. حتی اگر چیزی به ذهنتان نرسید بنویسید: چیزی به ذهنم نمی‌رسد! ولی هر طور شده باید چند صفحه را پُرکنید.

نوشتن باید پیوسته انجام شود و قلم را از کاغذ جدا نکنید. خیالتان راحت باشد، این دفتر فقط و فقط مخصوص شماست و هیچ شخص دیگری قرار نیست آن را بخواند؛ پس هرچه همان لحظه به فکرتان می‌رسد آزادانه بنویسید. وسوسه‌های دیگر را فراموش کنید. ساعت، موبایل و هر وسیله‌ای که باعث حواس‌پرتی می‌شود از خود دور کنید. فقط متمرکز نوشتن باشید. باید دست‌کم سه صفحه بنویسید. خودتان را سانسور نکنید. کاملاً عریان افکارتان را روی کاغذ بریزید. اجازه دهید ذهن و قلم باهم درگیر شوند.

در هنگام نوشتن به‌هیچ‌وجه به عقب برنگردید و نوشته‌های قبل را نخوانید. حتی اگر اشتباه نگارشی یا نوشتاری داشتید رهایش کنید و به نوشتن ادامه دهید.

 

چرا باید صفحات صبحگاهی بنویسیم؟

نوشتن صفحات صبحگاهی صرف‌نظر از تقویت مهارت نوشتاری فایده‌های عجیب دیگری دارد. ممکن است این نوع نوشتن احمقانه به نظر برسد ولی به‌مرور اثرات شگفت‌انگیز آن را خواهید دید. نوشتن روزانه و مستمر باعث می‌شود احساسات خود را بروز دهید. این برون‌ریزی به شکل‌های مختلفی نمود پیدا می‌کند ازجمله خشم، شادی، آرزو، فریاد، خنده، گریه و …

با نوشتن درک می‌کنید که عقاید و انتقادهای سانسور کنندهٔ ذهنتان حبابی بیش نیست. درمی‌یابید که نوشتن ربطی به حال و هوا ندارد. گاه‌گاهی مغز منطقی خود را رها کنید و بگذارید خودش بنویسد آنگاه معنای خلاقیت را لمس خواهید کرد.

جولیا کامرون در کتاب راه هنرمند به زیبایی صفحات صبحگاهی را تفسیر کرده است.

او ازجمله کسانی است که بیش از چهل سال به نوشتن صفحات صبحگاهی مشغول است.

اگرچه ازنظر اجتماعی همیشه از اعتیاد به‌عنوان رفتاری نادرست یاد می‌شود ولی من با جدیت به شما می‌گویم به نوشتن صفحات صبحگاهی معتاد شوید و درمانی برای بازگشت از این اعتیاد به خود ندهید! این اعتیاد، مثبت است.

از شما می‌خواهم که امتحانش کنید. یقین دارم بر من درود خواهید فرستاد.

حتماً نتیجهٔ اقدامتان را برایم بنویسید.

دریافت نسخه اوریجینال کتاب راه هنرمند اثر جولیا کامرون

دریافت نسخه ترجمه شده کتاب راه هنرمند اثر جولیا کامرون

 

معرفی کتاب راه هنرمند (وبلاگ مائده حوایی)

 

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط